To danske hold i top 10 i ”Monte” 

Kun to sekunder mellem de to bedste

Rallye Monte-Carlo Historique sluttede onsdag morgen på Forsmel 1-banen i Monaco – og to danske mandskaber måtte se på hinanden og spørge, om de kunne være muligt.

Efter et ugelangt løb på omkring 3.000 kilometer alt efter valg af startby, og efter 16 indlagte specialetaper over sydfranske bjergtoppe, sluttede to danske mandskaber som nr. 9 og 10 – med kun 20 stafpoint eller to sekunder mellem sig.

Bedst gik det for Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og løbets tidligere vinder Otto Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia HF, der kom ind som nr. ni med 1410 strafpoint, mens Lars Hindsgaul, Assens, og Arne Pagh Strib, i Fiat 128 Coupé kom i mål som nr. 10 med 1420 strafpoint, svarende til en forskel på to sekunder. De var begge cirka 450 strafpoint efter løbets vindere, belgierne Michel Decremer og Jennifer Hugo i Opel Ascona 400.

”Det var sjovt og hyggeligt med den interne dyst om at blive bedste danskere, og den var vi glade for at vinde, selv om det var med mindst mulige margen,” sagde Kenneth Kruse Simonsen ved målet i Monaco. Og han tilføjede: ”Det var mit bedste resultat. Men målet for far og mig er at vinde hele løbet.”

Hans Kolby Hansen, Skodsborg, og Jan Østergaard, Juelsminde (HAMK), havde problemer med deres triptæller i løbets første dage, men i den sidste nat kørte de deres Lancia Fulvia HF en placering frem til nr. 53.


Hans Kolby Hansen, Skodsborg, og Jan Østergaard, Juelsminde (HAMK)

Tage Gejl fra Silkeborg og hans sin irske kører Paul O’Kane fik for alvor styr på deres Porsche 911 i løbets sidste dage. I løbets sidste nat rykkede de op 96 til 82.

Arne Fasberg fra Karlslunde og Bent Fasberg fra Tune kørte deres andet ”Monte” og døjede med en del tekniske problemer, men fik alligevel deres Hillman Avenger i mål som nr. 90 og dermed klart i bedste halvdel af alle 207 fuldførende mandskaber.

Debutanterne Henning Nielsen, Tureby, og Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, måtte trække sig i deres Triumph Vitesse med mekaniske problemer. Michael Kristiansen, Greve, og Michael Andersen, Tune udgik med deres Ford Escort RS 2000 efter at have ramt et træ, da de undgik et sammenstød med en modkørende. Chris Larsen og Toni Hansen deltog i turistløbet med deres Lotus Europa og kørte ikke specialetaperne.

Løbets sidste specialetape blev ikke kørt på grund af tæt tåge i bjergene, så det 26. Rallye Monte-Carlo Historique sluttede effektivt på toppen af det 1609 meter høje Col de Turini. For danskerne er det dog ikke slut.

Desuden deltog Chris Larsen, Horsens (HAMK) og Toni Hansen, Horsens (HAMK) i det skotske 100-års jubilæumsløb i forbindelse med 100-året for Rally Monte Carlos første start i Glasgow.


Chris Larsen (HAMK) og Toni Hansen (HAMK) i den lave Lotus Europa Twin Cam

Chris og Toni stødte til de skotske kørere, da de ankom til Calais i Frankrig. Jubilæumsløbet kørtes udenfor konkurrence, og deltagerne kørte de sidste to afsnit af den komplette rute med start i Valence og mål i Monaco.